Metoda harcerska

🪢 W Związku Harcerstwa Polskiego (ZHP), czyli największej pozarządowej organizacji w Polsce – dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami skupiają się w jednostkach „Nieprzetartego szlaku”. Są to jednostki zrzeszające dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach, jednak często swoje miejsce odnajdują oni w „tradycyjnych” jednostkach koedukacyjnych.
🧠Jak metoda harcerska wpływa na funkcjonowanie społeczne dzieci z niepełnosprawnościami?
ZHP, jako organizacja dzieci i młodzieży, obejmuje swoich członków oddziaływaniami wychowawczymi i socjalizującymi, jednocześnie wdrażając ich do samowychowania i radzenia sobie w codziennych sytuacjach.
👧🏽Zaletą metody harcerskiej jest zdolność do angażowania dzieci i młodzieży w różnorodne sytuacje życiowe, co rozwija ich umiejętność adekwatnego reagowania, radzenia sobie w codziennych sytuacjach, a także zwiększa poczucie własnej wartości, pewności siebie i zaradność. Umacnia ona poczucie odpowiedzialności za siebie i innych, wynikającej z Prawa Harcerskiego. Mundur harcerski, który jest nieodłącznym elementem działalności harcerskiej scala grupę, zacierając występujące różnice między dziećmi.
🙌🏼Harcerze z placówek specjalnych zazwyczaj wykazują większą samodzielność w porównaniu z innymi uczniami, niebędącymi harcerzami. Drużyna harcerska stanowi pewną grupę społeczną, której członkowie wzajemnie na siebie wpływają, często zawiązując relacje na całe życie. Podczas zbiórek stosowany jest szeroki wachlarz form pracy stosowanych w metodzie harcerskiej.
‼️Najważniejsze cechy metody harcerskiej to: pozytywność, wzajemność oddziaływań, dobrowolność, indywidualność, pośredniość i uczenie przez działanie. To właśnie one sprawiają, że metoda harcerska pozytywnie wpływa na dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami, a w rehabilitacji daje niespodziewanie dobre wyniki.
Autorka: Izabela Gawędzka