Przejdź do menu Przejdź do treści

Relacja z konferencji naukowej w Uniwersytecie Tsukuba w Japonii

W dniach 10–14 marca przewodnicząca KNPS UKEN, Marta Grochowska we współpracy z Darią Marzec z Akademii Humanitas, wzięła czynny udział w międzynarodowej konferencji naukowej pt. „Transforming Education for Well-Being: International Perspectives and Collaborative Endeavours”, organizowanej przez Uniwersytet Tsukuba w Japonii. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele uniwersytetów z Japonii, Tajlandii, Chin, Korei Południowej, Kazachstanu, Rosji, Nowej Zelandii oraz Polski. Głównym celem wydarzenia było omówienie współczesnych wyzwań edukacyjnych związanych z dobrostanem uczniów i nauczycieli oraz inicjowanie współpracy międzynarodowej.

Relacja z wydarzenia:

Pierwszy dzień konferencji poświęcony był wystąpieniom uczestników z różnych państw, którzy prezentowali narodowe perspektywy w zakresie dobrostanu w edukacji. W trakcie mojego wystąpienia przedstawiłam, jak zagadnienie dobrostanu jest obecnie postrzegane w polskim systemie edukacji, z uwzględnieniem aktualnych wyzwań i inicjatyw. Podkreśliłam znaczenie relacji w środowisku szkolnym, równowagi między wymaganiami a wsparciem emocjonalnym oraz przykłady dobrych praktyk, które mogłyby zostać zaczerpnięte z innych krajów – m.in. z Finlandii, Niderlandów i Kanady.

Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na mniejsze zespoły robocze, w których przygotowali prezentacje na drugi dzień konferencji. Moja grupa skupiła się na sytuacji dobrostanu nauczycieli i poziomie ich wypalenia zawodowego w naszych krajach. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń i wspólnego wypracowania rozwiązań uwzględniających różnorodność kulturową i systemową. Efektem naszej pracy było wystąpienie prezentujące konkretne propozycje działań wspierających dobrostan kadry pedagogicznej.

W ramach wydarzenia zorganizowano również wycieczkę edukacyjną do Tokio, gdzie odwiedziliśmy siedzibę Ministerstwa Edukacji Narodowej i wysłuchaliśmy wykładu na temat japońskiego systemu edukacji. Następnie udaliśmy się do Tokyo National Museum – Hyokeikan, w którym podziwialiśmy bogatą ekspozycję poświęconą dziedzictwu kulturowemu Japonii i innych krajów azjatyckich. Mieliśmy również czas na spacer po słynnych ulicach handlowych miasta, co pozwoliło nam lepiej poznać lokalną kulturę i codzienne życie mieszkańców, a także zakupić pamiątki i spróbować dań lokalnej kuchni.

Kolejnego dnia udaliśmy się do jednej ze szkół podstawowych w Tsukubie, której celem jest promowanie i wspieranie dobrostanu wśród uczniów. Obserwacja zajęć oraz rozmowy z nauczycielami i uczniami pozwoliły nam przyjrzeć się japońskiemu podejściu do edukacji i dobrostanu w praktyce – w tym naciskowi na współpracę, odpowiedzialność oraz rozwój kompetencji społecznych.

Na zakończenie konferencji odbył się wspólny poczęstunek, który stanowił okazję do nieformalnych rozmów i dalszej integracji międzynarodowego środowiska edukacyjnego. Uroczystość zakończyła się wręczeniem certyfikatów uczestnictwa, potwierdzających aktywny udział w wydarzeniu.

Udział w konferencji był niezwykle wartościowym doświadczeniem – zarówno pod względem merytorycznym, jak i kulturowym. Możliwość nawiązania kontaktów z edukatorami z całego świata, wymiana doświadczeń oraz wizyta w japońskich instytucjach edukacyjnych pozwoliły mi spojrzeć na zagadnienie dobrostanu w szkole z nowej, szerszej perspektywy. Jestem wdzięczna i dumna, że mogłam w taki sposób reprezentować nasz kraj i uniwersytet.

Fotorelacja: