Materiały R-EDUKEN
Niebo pachnie pomarańczą. Studenckie bajki na dziecięce troski
red. Grażyna Aondo-Aka, Dominik Strzelecki
Ze Wstępu:
W skład zbioru wchodzi 59 bajek. Zostały one podzielone na osiem kategorii, wyznaczonych głównymi tematami poruszonymi w tekstach. Kategorie te dotyczą odpowiednio: różnego rodzaju wyjątkowości dotykającej dzieci, dziecięcych lęków i obaw, oswajania się z przedszkolem, przyjaźni, nagłych zmian zachodzących w życiu dziecka, rozwiązywania konfliktów, sięgania po marzenia oraz relaksacji. Mamy przy tym pełną świadomość, że podział ten jest z pewnością umowny, gdyż dziecięce trudności nie dają się prosto
przyporządkować do naszych dorosłych etykiet.
Teksty te nie są w ścisłym tego słowa rozumieniu bajkami terapeutycznymi. Mogą jednak pokazywać dzieciom, jak radzić sobie z wyzwaniami wieku dziecięcego. Oddając niniejszy zbiór w ręce Czytelników, wierzymy, że będzie on pomagał dzieciom odzyskać uśmiech, odwagę i wiarę we własne siły.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 21 maja 2025
Data publikacji: 2022
Autorzy opracowania: red. Grażyna Aondo-Aka, Dominik Strzelecki
Afiliacja: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Pierwsze kroki z ASD. Poradnik dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
red. Studenckie Koło Naukowe Wspierania Osób z Autyzmem i Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej
Poradnik został stworzony przez członków dwóch kół naukowych z myślą o rodzicach, którzy podejrzewają u swojego dziecka zaburzenia ze spektrum autyzmu lub otrzymali już diagnozę. Zawiera przystępnie podane informacje na temat tego, czym jest autyzm, jakie są jego objawy na różnych etapach rozwoju (od wczesnego dzieciństwa po okres dojrzewania), a także jakie kroki podjąć przed i po diagnozie. W poradniku znajdziesz m.in.:(1) opis nadwrażliwości zmysłowej i wskazówki, jak wspierać dziecko w codziennym funkcjonowaniu; (2) informacje o tym, kto może postawić diagnozę i jakie są dostępne terapie; (3) praktyczne porady dotyczące radzenia sobie z trudnymi zachowaniami, atakami złości czy lęku; (4) wskazówki dla rodziców dzieci z ASD i ich rodzeństwa – jak wspierać relacje między dziećmi; (5) przypomnienie, jak ważne jest również zadbanie o własne potrzeby jako rodzica.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 24 maja 2025
Data publikacji: 2025
Autorzy opracowania: Studenckie Koło Naukowe Wspierania Osób z Autyzmem i Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym
opr. Agnieszka Kosek
Opracowanie prezentuje etapy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – od 3. do 6. roku życia. Zawiera szczegółowy opis kluczowych obszarów rozwojowych, pomagając rodzicom i specjalistom lepiej zrozumieć potrzeby oraz możliwości dziecka na każdym etapie. W opracowaniu znajdziesz informacje o rozwoju: (1) fizycznym; (2) motoryce dużej i małej; (3) samoobsłudze; (4) mowie; (5) sferze emocjonalnej; (6) funkcjonowaniu w grupie; (7) percepcji wzrokowej i słuchowej; (8) procesach poznawczych; (9) rozumowaniu matematycznym.
Każdy z wymienionych obszarów został opisany osobno dla 3-, 4-, 5- i 6-latka, co pozwala śledzić tempo i kierunek rozwoju dziecka w zależności od wieku. Opracowanie może być pomocne zarówno w codziennej opiece, jak i w ocenie gotowości szkolnej.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 24 maja 2025
Data publikacji: 2016
Autorzy opracowania: mgr Agnieszka Kosek
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Anna Jama-Wach „Szafa” – książka do czytania uczestniczącego
opr. Aleksandra Tuora, Amelia Urban, Zuzanna Szkot
Plik zawiera wiersz pt. „Szafa” autorstwa Anny Jamy-Wach, opracowany w formie dostosowanej do czytania uczestniczącego. Tekst wspiera rozwój komunikacji i interakcji poprzez wspólne czytanie z dorosłym oraz aktywne włączanie czytelnika w przebieg opowieści. W publikacji wykorzystano symbole z bazy ARASAAC oraz zastosowano kod kolorów zgodny z zasadami wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC).
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 27 maja 2025
Autorzy opracowania: Aleksandra Tuora, Amelia Urban, Zuzanna Szkot
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Dominika Strzelecka – „Legenda o Smoku Wawelskim” – książka do czytania uczestniczącego
opr. Izabela Gawędzka, Gabriela Jasińska
Plik zawiera „Legendę o Smoku Wawelskim” autorstwa Dominiki Strzeleckiej, opracowaną w formacie czytania uczestniczącego. Publikacja wspiera rozwój komunikacji i zaangażowanie czytelnika poprzez wspólne czytanie. Wykorzystano symbole z bazy ARASAAC. W pliku zawarto również instrukcję „Jak korzystać z książki”, która ułatwia prowadzenie zajęć i dostosowanie materiału do indywidualnych potrzeb odbiorcy.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 27 maja 2025
Autorzy opracowania: Izabela Gawędzka, Gabriela Jasińska
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Dobranocki dla dzieci – książka do czytania uczestniczącego
opr. Alicja Bulga, Aleksandra Jerzak
Plik zawiera zestaw trzech krótkich bajek z cyklu Dobranocki dla dzieci, przygotowanych z myślą o wspólnym czytaniu z najmłodszymi. Teksty są proste, rytmiczne i dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci, wspierając rozwój języka, wyobraźni oraz budowanie relacji poprzez wspólne przeżywanie opowieści. W publikacji wykorzystano symbole z bazy ARASAAC, co dodatkowo wspomaga komunikację i rozumienie treści przez dzieci, zwłaszcza te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 27 maja 2025
Autorzy opracowania: Alicja Bulga, Aleksandra Jerzak
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Mały Przyrodnik – książka do czytania uczestniczącego
opr. Kamila Budek, Oliwia Domańska
Plik zawiera książkę „Mały Przyrodnik” opracowaną w formie czytania uczestniczącego, z wykorzystaniem symboli z bazy ARASAAC. Publikacja wspiera rozwój komunikacji, zaangażowania i samodzielności dziecka poprzez aktywne uczestnictwo w lekturze.
Do książki dołączona jest plansza z kolorowymi symbolami, które należy przygotować przed rozpoczęciem czytania (wyciąć, zalaminować i przymocować za pomocą rzepów w wyznaczonych miejscach). Instrukcja „Jak korzystać z książki” zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji przestrzeni i wprowadzania symboli krok po kroku.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 28 maja 2025
Autorzy opracowania: Kamila Budek, Oliwia Domańska
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Jak długo w sercach naszych – książka do śpiewania uczestniczącego
opr. Zuzanna Bartnik, Julia Banach
Plik zawiera książkę do śpiewania uczestniczącego pt. „Jak długo w sercach naszych”, opartą na znanej pieśni patriotycznej. Publikacja została opracowana z myślą o osobach ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi i edukacyjnymi. Tekst utworu wzbogacono o symbole z bazy ARASAAC, które wspierają rozumienie treści i umożliwiają aktywne uczestnictwo w śpiewie. Forma uczestnicząca sprzyja integracji, budowaniu tożsamości narodowej oraz wspólnemu przeżywaniu wartości patriotycznych.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 28 maja 2025
Autorzy opracowania: Zuzanna Bartnik, Julia Banach
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Dzień Babci i Dziadka – książka do czytania uczestniczącego
opr. Klaudia Jakóbiec, Martyna Gostek
Plik zawiera książkę „Dzień Babci i Dziadka” opracowaną w formacie czytania uczestniczącego, przeznaczoną dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym również dla tych z trudnościami w porozumiewaniu się. Publikacja zawiera prosty, rytmiczny tekst w formie rymowanki z powtarzającymi się sekwencjami, które angażują dziecko i zachęcają do aktywnego udziału w lekturze.
Zadaniem dziecka jest uzupełnianie brakujących słów w wersach, przy czym może ono korzystać z dołączonych symboli obrazkowych (z bazy ARASAAC), które wspierają komunikację i umożliwiają uczestnictwo niezależnie od poziomu rozwoju mowy. Książka daje również dziecku możliwość decydowania o przebiegu czytania, wspierając tym samym jego samodzielność i sprawczość.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025
Data publikacji: 28 maja 2025
Autorzy opracowania: Klaudia Jakóbiec, Martyna Gostek
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Ogrodnictwo – karty pracy
opr. Ewelina Pałucka, Justyna Storożuk, Donata Zielińska
Zestaw kart pracy z zakresu ogrodnictwa został przygotowany z myślą o uczestnikach Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz uczniach szkół przysposabiających do pracy. Materiały wspierają rozwój umiejętności manualnych, logicznego myślenia, czytania, pisania oraz orientacji w otaczającym świecie przyrody. Zadania mają formę angażujących ćwiczeń praktycznych, takich jak: łączenie sadzonek z odpowiednimi roślinami, wycinanie i wklejanie elementów według wzoru, dopasowywanie kwiatów do pór roku czy przyporządkowywanie zwierząt do ich pożywienia. Uczestnicy pracują z obrazkami, zdjęciami oraz prostymi tekstami – samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Część ćwiczeń wymaga spostrzegawczości i logicznego myślenia – jak przy odczytywaniu haseł z liter wpisywanych zgodnie ze strzałkami czy układaniu zdań i ilustracji w odpowiedniej kolejności. Inne rozwijają umiejętność liczenia, klasyfikowania (np. roślin ogrodowych i rolnych) czy pisania po śladzie.
Materiały można wykorzystać podczas zajęć indywidualnych lub grupowych.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 1 czerwca 2025
Data publikacji: 1 czerwca 2025
Autorzy opracowania: Ewelina Pałucka, Justyna Storożuk, Donata Zielińska
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Przepisy na senomasy
opr. Agnieszka Kosek
SENSOPLASTYKA to zajęcia artystyczne, które angażują różnorodne kolory, tekstury, konsystencje, a nawet smaki. Ta forma plastyki oddziałuje jednocześnie na wszystkie zmysły, wspiera rozwój dzieci poprzez nieskrępowaną kreatywność i aktywność w różnych aspektach ich rozwoju. Wśród przepisów opisanych (i wypróbowanych w praktyce) przez mgr Agnieszkę Kosek znalazły się masy o różnej strukturze i zastosowaniu, jak np. piasek kinetyczny, pinakolina. Nie zabrakło też tradycyjnych mas solnych, z których w trakcie wspólnej zabawy, można stworzyć z dziećmi kolorowe ozdoby.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 3 czerwca 2025
Data publikacji: –
Autorzy opracowania: mgr Agnieszka Kosek
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —
Maria Konopnicka „Moja trąbka” – książka do czytania uczestniczącego z wykorzystaniem AAC
opr. Kornelia Anusz, Karolina Bednarek
Książeczka oparta na wierszu Marii Konopnickiej została przygotowana z myślą o wspieraniu rozwoju języka i komunikacji u dzieci. Dzięki wykorzystaniu symboli z bazy ARASAAC, materiał umożliwia aktywne uczestnictwo dziecka w czytaniu.
Podczas wspólnej lektury dziecko dopasowuje obrazki do treści wiersza, przyklejając je w wyznaczone miejsca na stronach. Książeczka angażuje uwagę, rozwija słownictwo i zachęca do współdziałania z dorosłym. Może być używana wielokrotnie, zarówno w domu, jak i w placówkach edukacyjnych czy terapeutycznych.
Szczegóły
Data udostępnienia w R-EDUKEN: 3 czerwca 2025
Data publikacji: 3 czerwca 2025
Autorzy opracowania: Kornelia Anusz, Karolina Bednarek
Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Opiekun: —