Przejdź do menu Przejdź do treści

Materiały R-EDUKEN

Niebo pachnie pomarańczą. Studenckie bajki na dziecięce troski

red. Grażyna Aondo-Aka, Dominik Strzelecki

Ze Wstępu:

W skład zbioru wchodzi 59 bajek. Zostały one podzielone na osiem kategorii, wyznaczonych głównymi tematami poruszonymi w tekstach. Kategorie te dotyczą odpowiednio: różnego rodzaju wyjątkowości dotykającej dzieci, dziecięcych lęków i obaw, oswajania się z przedszkolem, przyjaźni, nagłych zmian zachodzących w życiu dziecka, rozwiązywania konfliktów, sięgania po marzenia oraz relaksacji. Mamy przy tym pełną świadomość, że podział ten jest z pewnością umowny, gdyż dziecięce trudności nie dają się prosto
przyporządkować do naszych dorosłych etykiet.

Teksty te nie są w ścisłym tego słowa rozumieniu bajkami terapeutycznymi. Mogą jednak pokazywać dzieciom, jak radzić sobie z wyzwaniami wieku dziecięcego. Oddając niniejszy zbiór w ręce Czytelników, wierzymy, że będzie on pomagał dzieciom odzyskać uśmiech, odwagę i wiarę we własne siły.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 21 maja 2025

Data publikacji: 2022

Autorzy opracowania: red. Grażyna Aondo-Aka, Dominik Strzelecki

Afiliacja: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

1076 Downloads


 

Pierwsze kroki z ASD. Poradnik dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

red. Studenckie Koło Naukowe Wspierania Osób z Autyzmem i Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Poradnik został stworzony przez członków dwóch kół naukowych z myślą o rodzicach, którzy podejrzewają u swojego dziecka zaburzenia ze spektrum autyzmu lub otrzymali już diagnozę. Zawiera przystępnie podane informacje na temat tego, czym jest autyzm, jakie są jego objawy na różnych etapach rozwoju (od wczesnego dzieciństwa po okres dojrzewania), a także jakie kroki podjąć przed i po diagnozie. W poradniku znajdziesz m.in.:(1) opis nadwrażliwości zmysłowej i wskazówki, jak wspierać dziecko w codziennym funkcjonowaniu; (2) informacje o tym, kto może postawić diagnozę i jakie są dostępne terapie; (3) praktyczne porady dotyczące radzenia sobie z trudnymi zachowaniami, atakami złości czy lęku; (4) wskazówki dla rodziców dzieci z ASD i ich rodzeństwa – jak wspierać relacje między dziećmi; (5) przypomnienie, jak ważne jest również zadbanie o własne potrzeby jako rodzica.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 24 maja 2025

Data publikacji: 2025

Autorzy opracowania: Studenckie Koło Naukowe Wspierania Osób z Autyzmem i Studenckie Koło Naukowe Pedagogiki Specjalnej

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

183 Downloads


 

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym

opr. Agnieszka Kosek

Opracowanie prezentuje etapy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – od 3. do 6. roku życia. Zawiera szczegółowy opis kluczowych obszarów rozwojowych, pomagając rodzicom i specjalistom lepiej zrozumieć potrzeby oraz możliwości dziecka na każdym etapie. W opracowaniu znajdziesz informacje o rozwoju: (1) fizycznym; (2) motoryce dużej i małej; (3) samoobsłudze; (4) mowie; (5) sferze emocjonalnej; (6) funkcjonowaniu w grupie; (7) percepcji wzrokowej i słuchowej; (8) procesach poznawczych; (9) rozumowaniu matematycznym.

Każdy z wymienionych obszarów został opisany osobno dla 3-, 4-, 5- i 6-latka, co pozwala śledzić tempo i kierunek rozwoju dziecka w zależności od wieku. Opracowanie może być pomocne zarówno w codziennej opiece, jak i w ocenie gotowości szkolnej.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 24 maja 2025

Data publikacji: 2016

Autorzy opracowania: mgr Agnieszka Kosek

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

209 Downloads


 

Anna Jama-Wach „Szafa” – książka do czytania uczestniczącego

opr. Aleksandra Tuora, Amelia Urban, Zuzanna Szkot

 

Plik zawiera wiersz pt. „Szafa” autorstwa Anny Jamy-Wach, opracowany w formie dostosowanej do czytania uczestniczącego. Tekst wspiera rozwój komunikacji i interakcji poprzez wspólne czytanie z dorosłym oraz aktywne włączanie czytelnika w przebieg opowieści. W publikacji wykorzystano symbole z bazy ARASAAC oraz zastosowano kod kolorów zgodny z zasadami wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC).

 

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 27 maja 2025

Autorzy opracowania: Aleksandra Tuora, Amelia Urban, Zuzanna Szkot

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

174 Downloads


Dominika Strzelecka – „Legenda o Smoku Wawelskim” – książka do czytania uczestniczącego

opr. Izabela Gawędzka, Gabriela Jasińska

Plik zawiera „Legendę o Smoku Wawelskim” autorstwa Dominiki Strzeleckiej, opracowaną w formacie czytania uczestniczącego. Publikacja wspiera rozwój komunikacji i zaangażowanie czytelnika poprzez wspólne czytanie. Wykorzystano symbole z bazy ARASAAC. W pliku zawarto również instrukcję „Jak korzystać z książki”, która ułatwia prowadzenie zajęć i dostosowanie materiału do indywidualnych potrzeb odbiorcy.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 27 maja 2025

Autorzy opracowania: Izabela Gawędzka, Gabriela Jasińska

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

172 Downloads


Dobranocki dla dzieci – książka do czytania uczestniczącego

opr. Alicja Bulga, Aleksandra Jerzak

Plik zawiera zestaw trzech krótkich bajek z cyklu Dobranocki dla dzieci, przygotowanych z myślą o wspólnym czytaniu z najmłodszymi. Teksty są proste, rytmiczne i dostosowane do możliwości percepcyjnych dzieci, wspierając rozwój języka, wyobraźni oraz budowanie relacji poprzez wspólne przeżywanie opowieści. W publikacji wykorzystano symbole z bazy ARASAAC, co dodatkowo wspomaga komunikację i rozumienie treści przez dzieci, zwłaszcza te ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 27 maja 2025

Autorzy opracowania: Alicja Bulga, Aleksandra Jerzak

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

162 Downloads


 

Mały Przyrodnik – książka do czytania uczestniczącego

opr. Kamila Budek, Oliwia Domańska

 

Plik zawiera książkę „Mały Przyrodnik” opracowaną w formie czytania uczestniczącego, z wykorzystaniem symboli z bazy ARASAAC. Publikacja wspiera rozwój komunikacji, zaangażowania i samodzielności dziecka poprzez aktywne uczestnictwo w lekturze.

Do książki dołączona jest plansza z kolorowymi symbolami, które należy przygotować przed rozpoczęciem czytania (wyciąć, zalaminować i przymocować za pomocą rzepów w wyznaczonych miejscach). Instrukcja „Jak korzystać z książki” zawiera szczegółowe wskazówki dotyczące organizacji przestrzeni i wprowadzania symboli krok po kroku.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 28 maja 2025

Autorzy opracowania: Kamila Budek, Oliwia Domańska

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

170 Downloads


Jak długo w sercach naszych – książka do śpiewania uczestniczącego

opr. Zuzanna Bartnik, Julia Banach

Plik zawiera książkę do śpiewania uczestniczącego pt. „Jak długo w sercach naszych”, opartą na znanej pieśni patriotycznej. Publikacja została opracowana z myślą o osobach ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi i edukacyjnymi. Tekst utworu wzbogacono o symbole z bazy ARASAAC, które wspierają rozumienie treści i umożliwiają aktywne uczestnictwo w śpiewie. Forma uczestnicząca sprzyja integracji, budowaniu tożsamości narodowej oraz wspólnemu przeżywaniu wartości patriotycznych.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 28 maja 2025

Autorzy opracowania: Zuzanna Bartnik, Julia Banach

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

172 Downloads


Dzień Babci i Dziadka – książka do czytania uczestniczącego

opr. Klaudia Jakóbiec, Martyna Gostek

Plik zawiera książkę „Dzień Babci i Dziadka” opracowaną w formacie czytania uczestniczącego, przeznaczoną dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym również dla tych z trudnościami w porozumiewaniu się. Publikacja zawiera prosty, rytmiczny tekst w formie rymowanki z powtarzającymi się sekwencjami, które angażują dziecko i zachęcają do aktywnego udziału w lekturze.

Zadaniem dziecka jest uzupełnianie brakujących słów w wersach, przy czym może ono korzystać z dołączonych symboli obrazkowych (z bazy ARASAAC), które wspierają komunikację i umożliwiają uczestnictwo niezależnie od poziomu rozwoju mowy. Książka daje również dziecku możliwość decydowania o przebiegu czytania, wspierając tym samym jego samodzielność i sprawczość.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 28 maja 2025

Data publikacji: 28 maja 2025

Autorzy opracowania: Klaudia Jakóbiec, Martyna Gostek

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

166 Downloads


Ogrodnictwo – karty pracy 

opr. Ewelina Pałucka, Justyna Storożuk, Donata Zielińska

Zestaw kart pracy z zakresu ogrodnictwa został przygotowany z myślą o uczestnikach Warsztatów Terapii Zajęciowej oraz uczniach szkół przysposabiających do pracy. Materiały wspierają rozwój umiejętności manualnych, logicznego myślenia, czytania, pisania oraz orientacji w otaczającym świecie przyrody. Zadania mają formę angażujących ćwiczeń praktycznych, takich jak: łączenie sadzonek z odpowiednimi roślinami, wycinanie i wklejanie elementów według wzoru, dopasowywanie kwiatów do pór roku czy przyporządkowywanie zwierząt do ich pożywienia. Uczestnicy pracują z obrazkami, zdjęciami oraz prostymi tekstami – samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Część ćwiczeń wymaga spostrzegawczości i logicznego myślenia – jak przy odczytywaniu haseł z liter wpisywanych zgodnie ze strzałkami czy układaniu zdań i ilustracji w odpowiedniej kolejności. Inne rozwijają umiejętność liczenia, klasyfikowania (np. roślin ogrodowych i rolnych) czy pisania po śladzie.

Materiały można wykorzystać podczas zajęć indywidualnych lub grupowych.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 1 czerwca 2025

Data publikacji: 1 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Ewelina Pałucka, Justyna Storożuk, Donata Zielińska

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

171 Downloads


Przepisy na senomasy

opr. Agnieszka Kosek

 

SENSOPLASTYKA to zajęcia artystyczne, które angażują różnorodne kolory, tekstury, konsystencje, a nawet smaki. Ta forma plastyki oddziałuje jednocześnie na wszystkie zmysły, wspiera rozwój dzieci poprzez nieskrępowaną kreatywność i aktywność w różnych aspektach ich rozwoju. Wśród przepisów opisanych (i wypróbowanych w praktyce) przez mgr Agnieszkę Kosek znalazły się masy o różnej strukturze i zastosowaniu, jak np. piasek kinetyczny, pinakolina. Nie zabrakło też tradycyjnych mas solnych, z których w trakcie wspólnej zabawy, można stworzyć z dziećmi kolorowe ozdoby.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 3 czerwca 2025

Data publikacji:

Autorzy opracowania: mgr Agnieszka Kosek

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

220 Downloads


Maria Konopnicka „Moja trąbka” – książka do czytania uczestniczącego z wykorzystaniem AAC

opr. Kornelia Anusz, Karolina Bednarek

Książeczka oparta na wierszu Marii Konopnickiej została przygotowana z myślą o wspieraniu rozwoju języka i komunikacji u dzieci. Dzięki wykorzystaniu symboli z bazy ARASAAC, materiał umożliwia aktywne uczestnictwo dziecka w czytaniu.

Podczas wspólnej lektury dziecko dopasowuje obrazki do treści wiersza, przyklejając je w wyznaczone miejsca na stronach. Książeczka angażuje uwagę, rozwija słownictwo i zachęca do współdziałania z dorosłym. Może być używana wielokrotnie, zarówno w domu, jak i w placówkach edukacyjnych czy terapeutycznych.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 3 czerwca 2025

Data publikacji: 3 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Kornelia Anusz, Karolina Bednarek

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

174 Downloads


Franklin boi się ciemności – książka do czytania uczestniczącego

Autor: Paulette Bourgeois
Tłumaczenie: Patrycja Zarawska

opr. Kamila Wrzos, Emilia Rutkowska

Adaptacja znanej i lubianej książki Franklin boi się ciemności do formy czytania uczestniczącego, stworzonej szczególnie z myślą o dzieciach i osobach ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.

Czytanie uczestniczące angażuje odbiorcę poprzez wspólne śledzenie tekstu, wskazywanie symboli i reagowanie na pytania czy komunikaty zawarte w opowieści. Dzięki temu książka staje się nie tylko narzędziem edukacyjnym, ale też okazją do budowania relacji i wspólnego przeżywania historii. Książka porusza ważny temat lęku przed ciemnością w sposób ciepły i wspierający.

Idealna do wykorzystania w pracy indywidualnej oraz grupowej – w domu, szkole i ośrodkach terapeutycznych.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 10 czerwca 2025

Data publikacji: 10 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Kamila Wrzos, Emilia Rutkowska

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

63 Downloads


„Brzydkie kaczątko” – książka do czytania uczestniczącego

Autor: Hans Christian Andersen

opr. Zuzanna Król, Hanna Lelek, Kornelia Łacny

Adaptacja znanej baśni Hansa Christiana Andersena stworzona z myślą o dzieciach korzystających z komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Książka zawiera uproszczony tekst, kolorowe ilustracje oraz miejsca na przyklejanie symboli graficznych ARASAAC, co umożliwia dziecku aktywne uczestnictwo w czytaniu. Do książki dołączona jest szczegółowa instrukcja, która krok po kroku prowadzi dorosłego przez etapy wspólnej pracy z dzieckiem – od przygotowania symboli, przez ich dopasowywanie, aż po rozmowy i utrwalanie treści. To praktyczne narzędzie wspierające rozwój mowy, komunikacji, koncentracji i poczucia sprawczości, idealne do wielokrotnego użytku w domu, przedszkolu lub podczas terapii.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 12 czerwca 2025

Data publikacji: 12 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Zuzanna Król, Hanna Lelek, Kornelia Łacny

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

44 Downloads


Pizza z filcu – instrukcja wykonania zabawki sensorycznej

opr. Kornelia Łacny, Zuzanna Król

Zabawka sensoryczna „Pizza z filcu” to kreatywna propozycja do samodzielnego wykonania m.in. z kartonu, filcu i pianki. Graficzna instrukcja krok po kroku pokazuje, jak przygotować wszystkie elementy pizzy – od spodu po dodatki. W instrukcji zawarto listę potrzebnych materiałów oraz etapy tworzenia.

Co wspiera ta zabawka?
1 – Wzmacnianie motoryki małej
2 – Rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych (np. podczas wspólnej zabawy „w pizzerię”)
3 – Rozwijanie kreatywności, wyobraźni i logicznego myślenia
4 – Nauka przez działanie i doświadczanie
5 – Budowanie poczucia sprawczości i sukcesu

To świetna zabawa, która uczy, rozwija i daje wiele radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym wspierającym ich rozwój.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 12 czerwca 2025

Data publikacji: 12 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Kornelia Łacny, Zuzanna Król

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

52 Downloads


„Stworzenie świata” (Rdz 1, 1–31) – książka do czytania uczestniczącego

opr. Natalia Przybyła, Julia Sułecka

Książka oparta na biblijnym opisie stworzenia świata (Księga Rodzaju 1, 1–31), przygotowana w formie czytania uczestniczącego z wykorzystaniem symboli z bazy ARASAAC. Tekst został uproszczony i podzielony na krótkie fragmenty, przeplatane ilustracjami oraz miejscami na przyklejanie odpowiednich symboli. Dziecko może aktywnie uczestniczyć w opowieści, dopasowując obrazki do treści i odpowiadając na pytania pomocnicze. Do książki dołączona jest instrukcja ułatwiająca pracę z materiałem. Publikacja wspiera rozwój języka, rozumienia i komunikacji – doskonale sprawdzi się w domu, przedszkolu, szkole lub podczas zajęć katechetycznych i terapeutycznych.

Szczegóły

Data udostępnienia w R-EDUKEN: 12 czerwca 2025

Data publikacji: 12 czerwca 2025

Autorzy opracowania: Natalia Przybyła, Julia Sułecka

Afiliacja: Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Opiekun:

52 Downloads