Edukacja inkluzyjna

Czy słyszeliście już wcześniej o pojęciu inkluzji? Jeśli nie, to spieszymy z wyjaśnieniem! 

Wg. Bodnara pojęcie inkluzji określa, że życie i istnienie ludzi z ograniczonymi zasobami powinny tak bardzo zbliżyć się do życia społecznego (jego warunków, stylu życia), jak jest to możliwe. 

Czym jest edukacja inkluzyjna? 

To nic innego jak nauczanie i wychowywanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wspólnie z ich równieśnikami, będącymi w normie. Celem tych działań jest integracja dzieci z SPE oraz ich adaptacja do społeczeństwa. 

Gdzie taka edukacja może się odbywać? 

Pojęcie edukacji inkluzyjnej zakłada nauczanie w szkołach ogólnodostępnych.
Oto kilka wybranych zasad szkoły inkluzyjnej
:

- Umożliwienie dzieciom z szczególnymi potrzebami edukacyjnymi dostępu do edukacji ogólnokształcącej w szkołach powszechnych, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego wsparcia rehabilitacyjnego,
- Ochrona oraz wzmacnianie zdrowia fizycznego i emocjonalnego uczniów,
- Promowanie miłości do pracy, rozwijanie umiejętności zawodowych oraz przygotowanie do samodzielnego życia i kariery zawodowej.
Zapamiętaj

Nauczanie inkluzyjne stosuje podejście zindywidualizowane do każdego ucznia, czyli z dostosowaniem do jego potrzeb, zasobów i możliwości. Respektuje prawa każdego z uczniów niezależnie od niepełnosprawności. 



Szkoła inkluzyjna ma na celu umożliwienie wszystkim dzieciom pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, wspierając ich integrację w zespole oraz promując współpracę i wzajemną opiekę między członkami społeczności.
Autorka: Amelia Stajek